Na louce a palouku, žije mnoho brouků – i tak by se to dalo říct. Jarní dny jsou den ode dne teplejší, a tak se to venku různou havětí jen hemží. Hmyz nenajdeme jen na loukách a paloucích. Vidět ho můžeme skoro v každém prostředí na celé naší zeměkouli. Pokud se s dětmi chystáte na hmyz, čtěte dál. Tipy a náměty, které jsem pro vás připravila, mohou být tím, díky čemu bude toto téma pro vaše děti nezapomenutelným zážitkem!
Se kterými druhy děti seznámit?
Výběr široký tak, že nevíte odkud začít? Nejlepší je děti seznámit s druhy, které mohou vidět na vlastní oči. Obrazový materiál je pro naši práci důležitý, ale to, co děti vidí a na co si mohou v ideálním případě sáhnout, to si nejlépe zapamatují. Nemusíte tedy hledat druhy, které žijí v tropických pralesích. Bohatě postačí, když děti vezmete na zahradu, na procházku, na louku nebo do lesa, kde mohou hmyz pozorovat v jeho přirozeném prostředí. Hlavní je mít oči dokořán :-)
Na naší školní zahradě jsou každé jaro k vidění larvy slunéčka sedmitečného.
Jak vlastně hmyz roste?
Už tolikrát se mi stalo, že děti přiběhly se slovy: „Hele, co jsme našly.“ A vzápětí následovala otázka: „Co to je? A co z toho bude?“ Buďme upřímné a přiznejme, že nejsme chodící encyklopedie a nemůžeme znát každý druh brouka nebo larvy, který děti najdou. Co ale můžeme pro sebe i pro děti udělat je to, že se seznámíme alespoň s těmi druhy, s nimiž se běžně v okolí školky setkáváme.
Co je pro děti fascinující jsou životní cykly. Děti neskutečně zajímá, jak se může z ošklivé larvy stát krásná vážka nebo včela. Abych dětem vývoj hmyzu přiblížila, zpracovala jsem PDF soubor Vývojové cykly hmyzu. S dětmi většinou využívám interaktivní karty, na které umisťujeme hmyz v různých vývojových fázích. Při práci s obrázky se děti seznámí s běžným hmyzem, kterým je slunéčko, včela nebo vážka, ale také se naučí jeho jednotlivá vývojová stádia pojmenovat a rozpoznat. Od doby, co materiál využívám, se už děti tolik neptají. Spíše chodí a říkají: „Dívej, našel jsem larvu berušky.“ A to je nejvíc - když vidíte, že si děti opravdu odnesly to, co jste si společně říkali.
Vývojové cykly hmyzu jsou názorné, a tak s nimi dokáží lehce pracovat i předškolní děti.
Zajímavosti ukojí dětskou zvědavost
Děti nepotřebují znát přesné dělení hmyzu, na to mají času dost. Stačí jim základní informace, které doporučuji doplnit zajímavostmi. Ty děti doslova milují! A hlavně si je vždycky pamatují. Když jsem letos dětem vysvětlovala, jak loví larva vážky, děti poslouchaly s naprostým údivem a nepochybuji o tom, že si tuto informaci většina z nich opravdu zapamatovala (netvrdím, že navždy).
Díky jezírku, které máme na školní zahradě, se nám naskytla jedinečná příležitost spatřit přeměnu larvy ve vážku na vlastní oči.
Nesmí chybět tematické hry
Že se beruška živí mšicemi si nejspíš moc dětí nezapamatuje. Pokud ale tento fakt zakomponujete do pohybové hry, věřte mi, že to děti v hlavě udrží. Pohybová hra Hladová beruška tedy nemůže v rámci tématu chybět. Dítě představující berušku zvolá na mšice (ostatní děti): „Já mám hlad, mám velký hlad, jdu si na vás pochutnat.“ Poté slunéčko vyráží na lov. Jestli bude beruška lovit volně v prostoru herny nebo budete hrát obměnu hry Rybičky, rybičky, rybáři jedou je zcela na vás. Pravidla si dolaďte podle vlastních potřeb.
Vyrobte si ve školce vlastní palouček
Nápadů na tvoření k tomuto tématu najdete všude hromadu. My se pustili do mravenců a berušek. Obrázky jsou tvořeny odlišnou technikou, u obou jsme ale dosáhli prostorového efektu, díky čemuž hotové výtvory na nástěnce hezky vyniknou. Děti si mohly vybrat, který z obrázků si vyrobí. Berušky ale jednoznačně zvítězily :-)
TIP: Trávu můžete s dětmi vytvořit kuličkovou metodou. Čtvrtku položíte do nižší krabice. Nakapete na ní pár kapek tempery, hodíte k tomu skleněnky a koulení může začít. Pohyb kuliček vám udělá krásný efekt stébel trávy. Doporučuji vyzkoušet – děti to zbožňují.
Tipy na hmyzí knihy
Pokud patříte mezi pedagogy, kteří využívají kromě demonstračních obrázků také knihy, mám pro vás několik tipů, které byste mohli ocenit. K tématu se skvěle hodí třeba kniha Brouci a motýli – kuk pod okénko. V knížce najdete mnoho odpovědí na různé zajímavé otázky. Děti se tak dozví třeba podle čeho se brouci pohybují ve tmě. Mladší děti zaujme knížka Co se děje v hmyzích obydlích? Kniha je plná odklápěcích okének, díky kterým je pro děti prohlížení atraktivnější. Informace o hmyzu jsou zde podány tak, aby je menší děti pochopily. Jestli hledáte spíše knihu ke čtení, můžete sáhnout po knížce Ruměnička Lipůvka a její kamarádi. S dětmi budete poznávat svět s ruměnicí Lipůvkou, se kterou budete od jejího vylíhnutí až po nalezení životního partnera.
Pokud pracujete s mladšími dětmi předškolního věku, knížka Co se děje v hmyzích obydlích? bude mít jistě u vašich dětí úspěch.
Zábavné učení s hmyzáky
Protože mám ráda, když si děti mohou vybírat z různých tematických aktivit, připravila jsem si jich pro ně hned několik. Pracuji v heterogenní třídě, aktivity proto chystám v různých obtížnostech, aby s nimi zvládly pracovat všechny děti. Dětem je rozložím na stolečky a ony je mohou libovolně využívat kdykoliv během ranních her.
S PDF souborem Poznáváme včely s včeličkou Emičkou děti poznávaly včely. Bee-bot programovaly podle různých zadání, vždy dle svých schopností.
Kdo chtěl, mohl si vyrobit berušku nebo broučka na ruku. Šablonu jsem si stáhla v klubu u Kuncicka.cz.
Dále jsem si pro děti přichystala Hmyzohrátky. Jednou z aktivit byly hmyzí stíny. Kartičky jsou v příjemné velikosti, takže se s nimi dětem dobře manipulovalo.
S druhou aktivitou si děti potrénovaly pravolevou orientaci. Hmyz směřující vlevo označily modrou bambulkou a ten, který směřoval na druhou stranu, červenou.